کد مطلب:231963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:276

چگونگی و زمان غذا خوردن
و ابدأ فی اول الطعام باخف الاغذیة التی یغتذی بها بدنك بقدر عادتك و بحسب طاقتك و نشاطك و زمانك الذی یجب ان یكون اكلك فی كل یوم عندما یمضی من النهار ثمان ساعات اكلة واحدة او ثلاث اكلات فی یومین فتغذی باكرا فی اول یوم ثم تتعشی فاذا كان فی الیوم الثانی فعند مضی ثمان ساعات من النهار اكلت اكلة واحدة و لم تحتج الی العشاء و كذا امر جدی محمد صلی الله علیه و آله و لعلی علیه السلام فی كل یوم وجبة و فی غده وجبتین و لیكن ذلك بقدر لا یزید و لا ینقص و ارفع یدیك من الطعام و انت تشتهیه.

یعنی ابتدا نمای در خوردن طعام به سبك ترین غذاها، به قدر آنچه بدن عادت [1] به آن غذا نموده باشد و به حسب طاقت و قوت بدن [2] بر هضم آن و به قدر اشتها. و زمانی كه لازم است كه غذا تناول نمایی در هر روز بعد از این است كه گذشته باشد از روز هشت ساعت. یا در دو روز سه مرتبه غذا صرف نمایی. به این طریق كه در طرف صبح غذا میل نمایی. پس در وقت عشا بار دیگر غذا تناول نمایی. پس در روز دیگر كه روز دویم بوده باشد پس وقتی كه گذشته باشد از روز هشت ساعت لازم است كه بخوری تو غذا یك خوردن. و احتیاجی نمی شود به اینك طرف شب غذا



[ صفحه 37]



صرف شود. همچنین امر فرمود جد بزرگوارم حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مر علی علیه السلام را، كه در یك روز یك بار غذا صرف كن و در روز دیگر دو بار به قدری و اندازه ای كه زیاد و كم نبوده باشد. دست از طعام باید كشید و هنوز اشتها باقی بوده باشد.


[1] Habit.

[2] Body Power.